0 Comments in Copywriting, Creatief schrijven, Interviewen, Reisverhalen, Storytelling, tekst, Tekstschrijven
Wie ben ik? Wat doe ik? Hoe help ik mijn klanten?

Bescheidenheid en achter de schermen liggen mij van nature beter dan schijnwerpers en voorgrond. Stille kracht, observeren, vragen stellen, luisteren, nadenken, ja, daar herken ik mezelf in. Zeepkist, megafoon en loftrompet laat ik liever links liggen. Toch sta ik met foto en verhaal in de rubriek ‘In the spotlight’ van mijn beroepsvereniging Tekstnet. Trots als een pauw mag ik mijn kleurrijke veren in het zonnetje laten glimmen. Wie ben ik? Wat doe ik? Hoe help ik mijn klanten? Waarmee? Zeven vragen en zeven antwoorden. En verrassend en tegelijkertijd leerzaam, zelfs enkele trouwe klanten reageerden enthousiast en verbaasd: ‘Doe jij dat ook, leuk, wist ik niet.’

Hoe ben je tekstschrijver geworden?
“Ik stuurde in 1989 de senior copywriter van een reclamebureau geen sollicitatiebrief, maar een ansichtkaart vanuit Ibiza: ‘Als je me twee maanden inwerkt, kun je in Es Ventall een koude cerveza drinken met verse calamares.’ En ik werd aangenomen. Met de Jonge Honden in Cannes rondgesnuffeld. Communicatieadviesbureaus geholpen met creatieve strategie, concept en copy. Sinds 1997 op eigen benen, soms met knikkende knieën.”

Wat voor werk doe je?
“Ik breng opdrachtgevers en hun klanten of medewerkers met elkaar in contact met concept, copy en communicatie. De relatie begint met een goed gesprek; tekst is conversatie.”

Wat vind je het leukste?
“Ik mag overal rondneuzen en mensen vragen wat ze waarom doen en hoe ze het leven van andere mensen aangenamer, makkelijker of leuker maken. Inmiddels heb ik meer dan 5000 mensen geïnterviewd. Ik ben trots op mijn gesprekken met theepluksters, kokosnoten- en kruidenboeren op Sri Lanka en op mijn verhalen voor magazine MV2 (Maasvlakte 2) voor Havenbedrijf Rotterdam.”

Wat is jouw kracht?
“Oprechte interesse, aandachtig luisteren en doorvragen. Vervolgens schrijf ik een levendige tekst voor en over mensen. Ik maak complexe zaken helder en begrijpelijk: denkrimpels veranderen in een glimlach of pretogen. Klanten waarderen mijn advies en creatieve invalshoeken waarmee ik hun communicatie verbeter.”

Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?
“Van de senior copywriter: zorg zelf voor je pensioen. Van mijn triathloncoach: van ieder mens kun je iets waardevols leren.”

Hoe zie je de ontwikkeling van het vak?
“Slecht nieuws: woordprijs? Goed nieuws: long copy wint het van kort, hijg, bling. Lang leve diepgang, meeslepende zinnen vol zintuiglijke verleiding en verwondering. Elk woord telt! Gaaf: nudging, framing en persuasieve technieken.”

Waarom ben je lid geworden van Tekstnet?
“Goede en gezellige bijscholing. Hulp bij belangrijke bijzaken.”


De link naar de website van Tekstnet: https://tekstnet.nl/gert-hardeman/


BewarenBewaren

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *