0 Comments in Copywriting
Wat is je punt?

O ja, ook nog even deze zinnen erbij. Of: de column gaat over drie onderwerpen. En: kun je nog toevoegen dat we ook xyz leveren?

Als ik mensen interview voor een artikel, column, website, brochure, advertentie of welke tekstvorm dan ook, dan stel ik altijd de vraag: wat is je punt? Wat is je kernboodschap? Waarmee maak je je lezer blij of verras je hem? Hoe maak je zijn leven aangenamer of makkelijker?

Bij mijn eerste tekstversies stel ik mezelf ook altijd de vraag: snijdt het artikel hout? Is het scherp, helder en to the point? Pas daarna ga ik op details letten, zoals de emotionele lading van woorden. Schep ik hiermee nabijheid of afstand? Schrijf ik betrokken of afstandelijk?

Toegegeven, het is lastig om kernachtig je verhaal te vertellen. Al vrij snel slepen we er van alles bij. Zeker in het bedrijfsleven moeten verschillende disciplines er een plasje over doen. En zo kan het zijn, dat een in principe kernachtige boodschap een bonte kermis aan uitingen wordt. Een mooi voorbeeld is deze leuke discussie over de missie van een bedrijf. Het begon allemaal zo klantgericht, zo sterk en tijdens de vergadering kwam er een gedrocht uit waar elke afdeling zichzelf in herkende. Maar kunnen de medewerkers en de klanten er iets mee? Oordeel zelf: herkenbaar?

Mijn taak als tekstschrijver is ook het slijpen van de geest, het doordringen tot de essentie en die kort en krachtig optekenen. Ja, met woorden die iets bij mensen teweeg brengen. Of beter gezegd: die een twinkeling in de ogen bezorgen of dat leuke lachkuiltje naast de mond.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *