sep 12, 2016 0 Comments in Copywriting, Creatief schrijven, Storytelling, Tekstcoach
Tekstschrijver voelt nattigheid

Wat doe jij als je opdrachtgever rechtdoor wil en jij voorziet nattigheid als je hem of haar volgt? Daar moest ik aan denken toen ik in de remmen kneep op het mooie groene fietspad dat leek te eindigen in de rivier de Lek. Het pontje van Rijswijk naar Wijk bij Duurstede was nog onderweg. Ik had die ochtend net afscheid van een klant genomen: ik begreep de communicatiestrategie niet en zag mezelf in de toekomst domweg tekstjes opleveren. Lukraak. Zender- en middelengericht, zonder waardevolle oplossingen voor klantvraagstukken.

Tijdens mijn fietstocht werd de kern van mijn dilemma glashelder. Schrijf ik zonder bezieling en overtuiging doorsneeteksten? Makkelijk verdiend op de routinestand en de kassa moet rinkelen. Maar voor mijn gevoel verdiende de lezer, de klant van het bedrijf veel meer. Relevante antwoorden op vragen, bijvoorbeeld. Oprechte aandacht. Conversatie van mens tot mens. Ik kon mijn hoofd, hart en schrijfkwaliteiten niet meer inzetten en besloot in dit geval de samenwerking te stoppen.

Als ik na open en eerlijke gesprekken met de opdrachtgever merk dat wij op een andere golflengte zitten en we elkaar niet beter kunnen maken, dan stap ik op en neem afscheid. Ja, dat is inkomstenderving, maar ik wil geen uren verkopen en woorden schuiven. Ik wil graag in advies, concept en copy meewerken aan betekenisvolle communicatie. Mijn nee is ook altijd een ja tegen waar ik voor sta. Voor goede content die mensen verder helpt. Voor ideeën, oplossingen en woorden die richting geven, raken en boeien en verbinden.

Heb jij ook wel eens tekstschrijverdilemma’s? Wat doe je als:

  • Je opdrachtgever zijn website absoluut wil starten met ‘Dit zijn wij’, ‘Dit bieden wij’, waarmee hij de klant op een zijspoor zet?
  • Je opdrachtgever geen inhoud en menselijkheid kan geven aan lege woorden als kwaliteit, professionaliteit, passie en innovatie?
  • Je opdrachtgever wil dat je een corporate story schrijft op basis van de bestaande website?
  • Jij niet gelooft in meer likes en volgers, maar in relaties en conversaties die waarde toevoegen?
  • Je opdrachtgever bij elke offerte vraagt of het ook goedkoper kan?

Waar ligt jouw grens? Hoe ver ga jij met je opdrachtgever mee als je nattigheid voelt? Of blijf je teksten produceren? Laat het me weten en deel jouw dilemma’s.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *