0 Comments in Copywriting, Creatief schrijven, Geen categorie, Schrijfadvies, Tekstschrijven
Schrijflessen van een ghostwriter

“Net alsof ik het geschreven heb, maar dan krachtiger, duidelijker en niet zo breedsprakig.”

Mijn zorgvuldig bewaarde geheim breng ik nu gedeeltelijk aan de oppervlakte. Ik heb een schaduwleven als ghostwriter. Ik breng de ideeën, gedachten, gevoelens, meningen, visie en woorden van iemand anders tot leven in columns, blogs, voorwoorden, inleidingen, samenvattingen en speeches.
Wat heb ik als ghostwriter geleerd? Wat zijn mijn schrijflessen?

  • Ga een relatie aan
    Hoe kruip je in de huid en gedachtenwereld van een ander? De basis is voor mij altijd een goede, open en persoonlijke relatie. Je moet elkaar vertrouwen, respecteren en beter willen maken.

  • Verdiep je in zijn of haar woorden
    Ik verdiep me in zijn of haar woordkeus. Duik oude artikelen en persoonlijke quotes op. Zoek naar terugkerende woorden, constructies en stokpaardjes. Maak een lijstje. Zo gebruikte de directeur van een verzekeringsmaatschappij aan de telefoon regelmatig ‘van de weeromstuit’. Voor mij archaïsch, maar voor zijn directe medewerkers o zo herkenbaar. Daarmee vergroot je de geloofwaardigheid en het vertrouwen.

  • Maak kennis met de mens achter de bestuurder of manager
    Ik wil ook altijd de mens beter kennen. Wie is hij? Waar houdt ze van? Ik ga op zoek naar hobby’s. Naar favoriete televisieprogramma’s, muziek, sport. “Wat heb je het afgelopen weekend gedaan?” “Hoe was je lagere school?” “Hoe kijk je terug op je studententijd?” “Welke bijbaantjes heb je gehad?” “Waar ben je gigantisch op je plaat gegaan?” Vragen die me kunnen helpen een passende, levensechte en relevante analogie te vinden. Of haakjes, invalshoeken, perspectieven en magneten.. Ik toetst mijn tekstvoorstel altijd: heeft de lezer hem of haar beter leren kennen? Is de tekst een echte conversatie van mens tot mens?

  • Ken de bedrijfsstrategie op je duimpje
    De tekst moet ook altijd passen bij de organisatie. Ik verdiep me in missie, visie, waarden en marketingcommunicatiestrategie, zowel intern en extern. Waar wil het bedrijf naartoe? Hoe? Waar liggen de drempels en bedreigingen? De kansen? Wat is de gewenste tone of voice? Hoe gaan medewerkers met elkaar om? Waar liggen ze wakker van? Waar zijn ze blij mee? Hoe praat het bedrijf met klanten?

  • Kijk ook naar buiten
    Ik kijk ook naar de markt (lang leve Google): wat speelt er? Kan ik daar haakjes, bakens of discussiepunten vinden. Quotes van iemand met autoriteit of actualiteit? Soms kun je in een column de buitenwereld naar binnen brengen.

  • Blijf de spiegel voorhouden
    Soms staan jargon of gemakzucht een sterke tekst in de weg. Dan houd ik mijn opdrachtgever een spiegel voor. Of stel confronterende of zwart-witvragen als zijn grootste criticus. Door onze relatie word je elkaars klankbord en dat is niet klef, maar juist krachtig. En ja, een enkele keer ga ik volkomen mist in. “Nee, Gert, dat is ‘m niet.” Ik zie deze afwijzing als een opening om elkaar nog beter te leren kennen. We gaan in gesprek om een nieuwe boodschap te ontdekken. Ga dus niet aan de oude tekst sleutelen, maar begin helemaal opnieuw met een wit vel. Beperk je weer tot één kernboodschap: op welke vraag geef je antwoord, wat is het punt dat je wilt maken?

De geest van de schrijver
Als ghostwriter waak ik voor egotripperij en benadruk ik: je wilt de lezer bereiken en raken. Ga voor die glimlach. Schud lekker wakker. Zet aan tot denken. Laat perspectief zien. Maak jezelf zichtbaar.
Als ghostwriter ben ik dienstbaar met een kritisch tegengeluid. En ik voel me niet volkomen onzichtbaar, want ik zie altijd mijn schaduw in het stuk terug. Die mooie zinswending. Dat ene woordje. Die beeldende analogie. Het verrassende gedachtesprongetje. Dat ontroerende, kwetsbare of onthullende. Dit zijn de bewust gekozen elementen van de ghostwriter. Zonder handtekening, maar wel met de hand van de tekstschrijver: menselijk, relevant, sympathiek.


Directeur van technisch bedrijf

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *