nov 15, 2017 0 Comments in Copywriting, Creatief schrijven, Schrijfadvies, Storytelling, Tekstcoach
Schrijf op de juiste hoogte

Lees, lees, lees
Dit advies krijgt iedereen die teksten schrijft. Waarom? Lezen prikkelt je verbeelding, geeft je inspiratie, biedt je nieuwe invalshoeken en perspectieven en verruimt je woordenschat. Al lezende ontdek je hoe woorden je raken of juist volledig de plank misslaan. Ik verzamel mooie tekstfragmenten in schriftjes, in ‘notities’ op mijn telefoon en in de map ‘tekstjuweeltjes’ op mijn laptop. Het zijn flarden uit literatuur, poëzie, advertenties, krantenartikelen, jaarverslagen, columns, blogs, graffiti, verpakkingen…

Pakken en plakken en resoneren
Zo zit er in mijn telefoon een foto van bovenstaand fragment uit ‘De acht bergen’ van Paolo Cognetti. De geel gearceerde zinnen pakken me en blijven plakken. Ze resoneren aangenaam door. Het kleine stukje tekst vertelt me zo veel meer dan die 31 woorden, twee komma’s en een punt. Het is voor mij een inspirerende les in schrijven en marketingcommunicatie.

  • De top is niet het hoogst haalbare
    Bedrijven zijn soms zo gefocust op de top, het beste, op hun eigen producten en diensten, dat ze de klant (de lezer) overschreeuwen. Niet iedereen heeft de top als ambitie. En weet je welke van de acht bergen de meeste aantrekkingskracht heeft op jouw klant? Ieder van ons heeft een geliefde berg en favoriete hoogte. Ken je die van je klant? Van je medewerkers? Je leidinggevende? Ontmoet je elkaar daar wel eens?
  • Vind je klant op de juiste hoogte
    Het beeld van Cognetti inspireert. Ik zie mezelf al wandelen naar het bankje in de lievelingsomgeving van de klant en ga met hem of haar in gesprek. Zo leer je je klant beter kennen. Vraag. Luister. Ontdek. Vaak denken we dat we onze klant al goed kennen, maar keer op keer blijken dit aannames te zijn. Wanneer heb jij voor het laatst echt de tijd voor een klant genomen en iets verrassends gehoord? Wat zit ‘m dwars? Wat is belangrijk? Zo’n bankje-op-de-berg-gesprek (nabijheid, ontspannen sfeer, puur, echt) geeft je veel meer inzicht dan die geautomatiseerde tevredenheidsreviews met scores van 0 tot en met 5. Zoek de mens in de databerg. En praat met hem of haar.
  • Kruip in de huid van de lezer
    Cognetti drukt mij als tekstschrijver weer met mijn neus op de essentie: je schrijft voor de lezer. Sluit dus aan op zijn belevingswereld en spreek hem aan in zijn taal. Weet wat hem beweegt en in beweging brengt.
  • Zie elke tekst als conversatie
    Het bankje-op-de-berg-gesprek maakt ook duidelijk dat elke tekst conversatie is, dialoog van mens tot mens: ‘Good storytelling makes a human connection’. Een open en eerlijk gesprek geeft vertrouwen en is een vruchtbare basis voor sales en voor loyaliteit. Of menselijker gezegd: voor betrokkenheid en vriendschap.
  • Roep emoties op
    Mensen delen content, jouw boodschap, als ze na het lezen geraakt zijn: schrijven is pakken en blijven plakken. Welke emoties roept jouw verhaal op? Wat resoneert? Is het vreugde, verrassing, bewondering, verbazing, inspiratie, weerstand, afwijzing, plezier of genot?
    In dit onderzoek lees je meer over waarom lezers content willen delen: https://socialnomics.net/2016/08/23/why-do-people-share-content-a-look-at-the-psychology-of-social-sharing/

Kom in hogere schrijfsferen
Zoek je inspiratie? Wil jij ook in de juiste schrijfsfeer komen? Denk dan aan een gezellige berghut. Aan het delen van eten, drankjes en verhalen. Buiten in de zon. Warm bij de open haard. ’s Nachts onder een serene sterrenhemel. Vertel daar jouw verhaal aan een vriend, persoonlijk, direct en menselijk. De marketinggoeroes orakelen dat de toekomst van brand content ‘personalized content’ is: niet pushing of pulling in traditionele zin, maar de connectie aangaan, de verbinding leggen (engagement) en waardevolle ontmoetingen en ervaringen aanbieden. Dat doe je met storytelling in de berghut of op het grasveld met het mooie uitzicht. Zo leg je de human connection. Of om in de bergmetafoor te blijven: ga om het haardvuur zitten en luister, vertel, deel. Wakker met jouw woorden het vlammetje aan, laat de zon schijnen, trakteer op frisse en schone berglucht. Dat is conversational copywriting en met zo’n menselijk verhaal schrijf je de lezer blij.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *