Tijdens een trainingsritje op de racefiets kreeg ik een belletje van Marco Puik, eigenaar van reisbureau Vasa Sport. Deze blije buitensporters laten jong en oud in binnen- en buitenland genieten van racefietsen, mountainbiken, langlaufen, en rolskiën. ‘Gert, kun je een folder van onze fietsvakanties voor ons herschrijven, want we komen er zelf niet uit. En er is haast bij.’

Beeldend en actief
Ik gooide alles op de schop en heb de folder niet vanuit de zender, maar vanuit de fietsende lezer geschreven. Beeldend, actief en inspelend op de zintuigen. Je hoort het gehijg tijdens het klimmen, je roept ‘wow’ bij het mooie uitzicht en je geniet van het zoevende geluid van de afdaling naar het dal waar een heerlijke maaltijd op je wacht.
Ook de landingspagina heb ik aangepakt. De eerste indruk moet je bevestigen. En de tweede en de derde. Consistentie is belangrijk (check de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini).

Ideeën voor marketing en communicatie
Een paar weken later kreeg ik een uitnodiging voor een brainstorm op het kantoor in Cothen. Ik had een gevoelige snaar geraakt met mijn copy en tone of voice. Of ik eens kon meedenken over de marketing en communicatie. Leuk! De sessie begon met het stellen van vragen. Wakker schudden. Op scherp stellen. Ontdekken. Wie zijn jullie? Wat is jullie dna? Wat is jullie drive? Waar willen jullie naartoe? Hoe? Waarmee maken jullie de fietsers blij? Waar ligt jullie kracht? Wat werkt wel en niet in de communicatie? Waar heeft jullie doelgroep behoefte aan? Waar liggen commerciële kansen?
Uiteindelijk leidde dit tot een communicatiestrategie op twee A4’tjes. Dichter bij de klant, de reisbegeleiders een goed profiel geven als ervaren fietsers, trainers én experts (principe van autoriteit), meer meten, weten, bijsturen en inhaken. En Vasa Sport is in elk contact vriendelijk, behulpzaam, actief, enthousiast, positief, blij, menselijk. Met deze nieuwe tone of voice heb ik de complete e-mailcampagne ingekort en relevanter en menselijker gemaakt.

Fietsbeleving en instructie
Samen hebben we onder meer Instagram ingezet voor fietsbeleving (ja, daar wil ik ook fietsen) en instructie in de webshop (hoe wax ik mijn ski’s?). De vaste, verbindende hashtag #VasaFun zegt precies wat Vasa Sport de reiziger biedt: het plezier van onbezorgd en avontuurlijk buiten sporten. Check dit gave filmpje op Instragram:
https://www.instagram.com/p/ByxfP5DAJao/?igshid=6vgto15swdbj

Schrijftips
De medewerkers van Vasa Sport schrijven zelf ook veel. Om ze als schrijfcoach daarbij te helpen, heb ik een analyse gemaakt van de bestaande teksten. Hoe kan het actiever en aantrekkelijker? Hier rolde een schrijfadvies uit: maatwerk met direct toepasbare schrijftips. Alle tips op één A4’tje met daarnaast een document met een korte uitleg,

De reizen lopen, eh, fietsen goed!
Regelmatig krijg ik een mailtje met het verzoek even naar een tekst voor een mailing te kijken. Kan het scherper? Past dit bij onze tone of voice? Spreken we fietsers aan? Nodigt de call to action uit? Fijn om te zien dat Vasa Sport het snel oppikt. En ik werd helemaal blij toen ik een belletje kreeg met: “Gert, het gaat erg goed met de boekingen voor 2019!” Stijgingspercentages om trots op te zijn. Wat wil een tekstschrijver en communicatieadviseur nog meer. Nou ja, een fietsvakantie met Vasa Sport naar het bergachtige en culinair aantrekkelijke Sardinië?
Bellissimo:
https://www.vasasport.nl/mountainbike/trans-sardinie!

Klantvragen

  • Kun je onze flyer voor mtb-fietsvakanties herschrijven? Aansprekender en vlotter?
  • Hoe kijk je aan tegen onze marketing en communicatie?
  • Hoe kunnen we meer fietsers bereiken en interesseren voor onze reizen?
  • We vinden schrijven lastig, kun je ons helpen?

    Oplossingen
  • Herschrijven folder met beleving van actieve fietser voorop.
  • Opstellen marketingcommunicatieadvies: strategie en middelen
  • Vaststellen tone of voice: vriendelijk, behulpzaam, actief, enthousiast, positief, blij, menselijk.
  • Nieuw medium: inzet Instagram #vasafun met foto’s, video’s, stories en acties.
  • De Eemailcampagne teruggebracht naar relevante momenten en relevante inhoud voor de vakantiefietsers.
  • Tips voor goede call to action.
  • Schrijfadvies op maat op basis van eigen oude teksten.

Resultaat

  • Medewerkers schrijven met meer plezier.
  • Focus op fietser en niet meer op zender.
  • Eenheid in tone-of-voice.
  • Toename in boekingen.
  • Nieuw elan in communicatie.
  • Inmiddels al 1422 volgers op Instagram.

“Enorm handig de schrijftips van Gert. Hiermee konden we direct onze teksten verbeteren en onze doelgroep beter aanspreken met overtuigende teksten.”

Nick van der Geer, marketeer Vasa Sport

“Wat wil je vertellen en hoe dan? Gert vraagt, helpt en weet het prima te vertalen in woord en beeld.”

Marco Puik, eigenaar Vasa Sport

Website Vasa Sport:

www.vasasport.nl

www.vasashop.nl

Project details
Like it?
More sharing options

Tijdens een trainingsritje op de racefiets kreeg ik een belletje van Marco Puik, eigenaar van reisbureau Vasa Sport. Deze blije buitensporters laten jong en oud in binnen- en buitenland genieten van racefietsen, mountainbiken, langlaufen, en rolskiën. ‘Gert, kun je een folder van onze fietsvakanties voor ons herschrijven, want we komen er zelf niet uit. En…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *