Het basisonderwijs en het speciaal onderwijs in Rotterdam kampen met een lerarentekort en de werkdruk van de leerkrachten neemt toe. Dat vraag creatieve en structurele oplossingen.
Binnen het project Slimmer Organiseren zet Onderwijs 010 pedagogisch medewerkers van de kinderopvang in op basisscholen.
Hoe gaat dit in de praktijk? Waar lopen scholen en kinderopvang tegenaan? Wat zijn de voordelen voor de leerkrachten, de schoolleiding, de kinderopvang en de pedagogisch medewerkers? En hoe is dit voor de kinderen en de kwaliteit van het onderwijs?
Ik mocht de verhalen over Slim Organiseren ophalen op de scholen. Vanwege corona en de lockdown heb ik helaas weinig schoolbanken, klaslokalen en kindertekeningen gezien. De meeste interviews met de 20 leerkrachten, pedagogisch medewerkers, directie en management deed ik telefonisch. Vanuit elk perspectief ging op zoek naar de kracht en de geleerde lessen van Slim Organiseren. Wat een voorrecht om deze vriendelijke en bevlogen mensen te mogen spreken en hun ervaringen op te tekenen.
Zo organiseert pedagogisch medewerker Ana als eventmanager leuke activiteiten voor de kinderen en dat geeft leerkrachten meer tijd voor lesvoorbereiding of persoonlijke aandacht aan leerlingen: https://onderwijs010.nl/beleid/leraren/pmerana/
Aanstekelijk dat enthousiasme van BSO’er Sport Eelco die nu kinderen blij maakt met gym op Park16hoven: https://onderwijs010.nl/beleid/leraren/profiel-3/
Groot project met veel logistieke uitdagingen. En na afloop een blije opdrachtgever.
Alle verhalen: https://onderwijs010.nl/beleid/leraren/slimmerorganiseren/
Leave a Reply