“Dag Gert,
De vraag, kort en bondig is: heb je tijd en zin in een spoedklusje. We kunnen dringend hulp gebruiken bij de teksten voor onze brochure MTB-reizen. Zou je ons kunnen helpen door de boodschap om te zetten in goede tekst?”

Modder op mijn fietskleren
Terug van een heerlijk MTB-ritje op een zonnige zondag zag ik deze vraag van Vasa Sport in mijn zakelijke mailbox. Wat een leuke klus voor een fietsende tekstschrijver! Direct aan de fietsbazen mijn jawoord gegeven. Strakke deadline, want binnen twee dagen moest alles af, inclusief een wervende tekst voor een e-mailactie.

Analyse
Mijn eerste stap was een analyse van hun basisteksten en de website. Daarna volgde een belletje met allerlei vragen over de why, what en how van Vasa Sport. Op zoek naar het dna, maar ook vragen over tone of voice, inhoud, stijl en structuur. En vooral: wie fietsen er met jullie mee? Wat voor gasten zijn dat? Hoe zien zij Vasa Sport? Welke spontane reacties geven ze? Waarom kiezen zij voor jullie? Audience first!

Advies en aanpak

  • Niet zenden (wij), maar inspelen en aansluiten op de belevingswereld van de MTB’er, zowel visueel als qua tekst (jullie).
  • Eerste affectieve reactie is belangrijk: hoe gaat Vasa Sport mijn leven als MTB’er leuker, spannender, uitdagender, gezelliger, prettiger, makkelijker, aangenamer maken? Niet compleet zijn en te veel informatie geven, maar verleiden, lekker maken.
  • Toon: alsof je een goed gesprek hebt met sportieve fietsers die je net hebt ontmoet: nabij, vriendelijk, actief, helder, sportief, helpend en enthousiast over MTB’en.
  • Fiets(werk)woorden die tot de verbeelding spreken en de zintuigen prikkelen.
  • Flyer: eerste beeld moet magneet zijn die MTB’ers van elk niveau aanspreekt: dat wil ik ook! Tekst begint niet met ‘Wie zijn wij’, maar met meerwaarde voor de lezer, voor de MTB’er. Dus: laat de fietsers watertanden en dromen van nieuwe reizen. Wil ik ook, mijn fietsbenen jeuken! En Vasa Sport regelt alles. Dat is de centrale boodschap met emotie/beleving en de meerwaarde/oplossing/dienst gebracht.
  • De vier uitgangspunten heb ik ook beloftes genoemd: dit kun je verwachten.
  • De feitelijke opsommingen (benefits) heb ik laten staan: die worden vaak goed gelezen.
  • Met koppen en tussenkoppen: fietsers motiveren, enthousiasmeren en informeren.
  • Sterke, heldere en concrete call-to-action in de wervende e-mail.
  • De landingspagina op de website sluit nu aan op inhoud, toon en visuals.

Blije reactie Vasa Sport



Flyer in pdf
flyer Vasa-def



Project details
Like it?
More sharing options

“Dag Gert, De vraag, kort en bondig is: heb je tijd en zin in een spoedklusje. We kunnen dringend hulp gebruiken bij de teksten voor onze brochure MTB-reizen. Zou je ons kunnen helpen door de boodschap om te zetten in goede tekst?” Modder op mijn fietskleren Terug van een heerlijk MTB-ritje op een zonnige zondag…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *