Eenheid in verscheidenheid
Dat was de uitdaging in woord en beeld die de Stichting Christelijk Voortgezet Onderwijs Alblasserwaard-Vijfheerenlanden (Stichting CVO-AV) me gaf. Hoe zorg je ervoor dat toon, stijl en taalgebruik passen bij de identiteit van de stichting en tegelijkertijd ook recht doen aan het bijzondere van elke individuele school voor po en vo? “We horen bij elkaar en delen dezelfde principes én we hebben een eigen karakter.” Ik mocht de bestaande teksten herschrijven. Dat was mijn basismateriaal. Wat moest er absoluut in? Feitelijke informatie over school en opleiding en uiteraard een vooraanstaande plek voor de christelijke identiteit.
Voor wie?
Interessante discussie was de doelgroep van de informatiebrochures. Wie spreek je aan? De toekomstige leerling of de ouders/verzorgers? Of beiden? Ik heb gevarieerd in de doelgroep. De eerste pagina’s zijn voor leerlingen: een warm welkom en een snelle samenvatting. Het voorwoord van de directeur is vooral voor de ouders: gericht op inhoud, ratio, maar ook vertrouwen, dialoog, betrokkenheid, zekerheid, visie en toekomstplannen. Quotes van leerlingen en docenten zorgen voor gevoel, sfeer, nabijheid en persoonlijkheid.
Je voelt je snel thuis
Bij elke school heb ik gezocht naar de pluspunten van de school. Wat maakt de school bijzonder, anders, uniek, fijn, goed?
Mijn oplossing is de pagina met Je voelt je snel thuis op… . Daar staan de meest onderscheidende punten van de school. Mooi vormgegeven met pictogrammen van Annemieke Busink van www.miekgeeftvorm.nl . Geschreven vanuit het perspectief van de leerling en soms vanuit de school.
Welkomstwoord vanuit het team
Elke brochure start ook met een welkomstwoord vanuit het team. Uitnodigend. Warm. Nabij.
Grote voordeel is dat welkomstwoord van team en de pluspunten slim in te zetten zijn als flyer. Adres eronder en klaar!
Redigeren met oog voor de lezer
Op zoek naar de mens achter de informatie, heb ik gesproken met directeuren, docenten en ouders. Wat maakt de school, het lesgeven, de lessen zo bijzonder voor de leerlingen? Vervolgens heb ik de oude teksten geredigeerd. Logische structuur. Kortere zinnen. Meer alinea’s met tussenkopjes. Andere koppen zoals ‘Goed contact met ouders’ (was: ‘Contact’). Direct aanspreken van leerlingen. Menselijker en actiever taalgebruik. Nabijheid gezocht. Vage constructies concreet gemaakt of weggelaten. Overzicht door opsommingen.
Blader door de brochure van het Gilde: issuu.com/gerthardemanteksten/docs/gilde-brochure
- Opdrachtgever: Lydia Geradts, staffunctionaris Communicatie & PR Stichting CVO-AV
- Vormgeving: Annemieke Busink www.miekgeeftvorm.nl
- Fotografie: Richard Kok, Vormplus
Leave a Reply