Onderwijs010 – storytelling

Onderwijs010 – storytelling

“Als docent ben je begeleider, motivator én vertrouwenspersoon voor studenten.” Najat Ahmadi werkt al 22 jaar met hart en ziel in het onderwijs. Wat ze zelf als kind heeft gemist op school, bracht haar naar het onderwijs. Ze wil een positieve invloed hebben op hun leven en hen inspireren om hun volledige potentie te bereiken….

Read More

Praktijkverhalen Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt

Praktijkverhalen Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt

De Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt is een samenwerkingsverband van VNG, UWV, Divosa en Cedris. De Programmaraad ondersteunt arbeidsmarktregio’s bij het naar werk begeleiden van mensen met en kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Praktijkverhalen zijn praktijkvoorbeelden over goedlopende projecten of interessante aanpakken in een arbeidsmarktregio. Daarmee leren gemeenten en arbeidsmarktregio’s van projecten, zodat ze die eventueel kunnen…

Read More

Storytelling Onderwijs010

Storytelling Onderwijs010

Leerpleinen, groepsdoorbroken lessen, spelend leren. Met op de achtergrond kakelende kippen en lachende leerlingen mocht ik Maike Verboon, directeur KBS Jacobus in Hoogvliet interviewen. Na afloop schoven wereldwijze leerlingen Julia en Lisa aan. Na een bakkie vroeg ik IB’er Judith Meinders naar de begeleiding en de voordelen voor kinderen van de leerpleinen: ‘Hier ontdekt elk…

Read More

Personeelsmagazine ‘Kom binnen 3’.

Personeelsmagazine ‘Kom binnen 3’.

De transformatie van een garage naar een architectenbureau. Een open groepsgesprek over ‘De klant centraal, wat betekent dit voor jou?’. Twee medewerkers vertellen over de kansen die ze krijgen voor ontwikkeling en groei binnen Woonstad Rotterdam. Een medewerker die een collega in het zonnetje zet. De lessen van de Dialoogsessies over wat er goed gaat…

Read More

Jubileumboek Stichting Internationaal Onderwijs (SIO)

Jubileumboek Stichting Internationaal Onderwijs (SIO)

De Stichting Internationaal Onderwijs (SIO) heeft zich 70 jaar ingezet voor het internationaal onderwijs in Nederland. In die jaren heeft SIO veel bereikt als het gaat om wereldburgerschap in het primair en voortgezet onderwijs. Het stokje wordt nu overgenomen door de stichting UWC Nederland. Ik mocht concept en copy doen voor het jubileumboek en wat…

Read More

Onderwijs010: nieuwsbrief, praktijkverhalen en campagne

Onderwijs010: nieuwsbrief, praktijkverhalen en campagne

Nieuwsbrief Dagprogrammering Hoe helpen de extra uren van Dagprogrammering de leerlingen van het po en vo? Wat werkt en wat kan beter? Wat zeggen praktijk en het onderzoek hierover? Hoe versterk je de doorgaande lijn van po naar VO? Voor Onderwijs010 mocht ik weer een nieuwsbrief schrijven over Dagprogrammering:  https://www.nieuwsbrievenrotterdam.nl/nieuwsbrief/?accessible=&id=b23ca721-8e08-4b96-8a44-5143dd3200e9&idc=1&ida=1#name1 Slim Organiseren in de praktijk…

Read More

GAVE, jubileummagazine Tele’Train

GAVE, jubileummagazine Tele’Train

Leren gebeurt als je verrast en verwonderd raakt. MasterMakers, branding bureau voor strategie, design en websites nodigde me uit de teksten te schrijven voor het jubileummagazine van Tele’Train. Al 25 jaar is dit opleidingsbureau actief op het gebied van onderwijskundig advies, e-leraning en training. Dat doen ze Gretig, Avontuurlijk, Vakkundig en Eerlijk. GAVE dus en…

Read More

Kom binnen. Personeelsmagazine Woonstad Rotterdam

Kom binnen. Personeelsmagazine Woonstad Rotterdam

Van niets naar een mooi personeelsmagazine. Wat is dat creatieve denk-en doeproces toch leuk. Van eerste ideeën, interviews, fotografie, vormgeving, drukwerk tot blad op de deurmat. Het delen van persoonlijke ervaringsverhalen is belangrijk. Om te leren van elkaar. Om elkaar te inspireren, aan te moedigen en te enthousiasmeren. Ook vergroot je met verhalen de kennis…

Read More

+R campagne Onderwijs010

+R campagne Onderwijs010

Rotterdamse onderwijs Met de +R campagne wil de gemeente Rotterdam het lerarentekort tegengaan. De +R campagne laat de voordelen van het werken in het Rotterdamse onderwijs zien. In de campagne staan échte Rotterdamse leraren en pedagogisch medewerkers centraal. Zij vertellen over de meerwaarde van werken in het onderwijs en de kinderopvang in Rotterdam. In gesprek…

Read More

TU Delft story: Kun je algoritmes wel of niet vertrouwen?

TU Delft story: Kun je algoritmes wel of niet vertrouwen?

‘Word ik als tekstschrijver vervangen door algoritmes en AI?’ Kon het niet laten om universitair docent Stefan Buijsman van de TU Delft deze persoonlijke vraag te stellen. En gelukkig: algoritmes missen begrip en context, dus mijn menselijke inbreng blijft uniek. Voor het interview las ik zijn boek ‘AI, Alsmaar Intelligenter’, een aanrader. Zijn onderzoeksterrein: hoe…

Read More