0 Comments in Copywriting, Creatief schrijven, Schrijfadvies, schrijfcoach, Tekstcoach, Tekstschrijven
Om het hoekje schrijven

‘Digitalisering maakt alles onpersoonlijker.’
Zo’n uitspraak leidt al snel tot een bevestigend knikje of zelfs een verlammende verzuchting als: ‘Ja, dat is nu eenmaal zo’. Kom op zeg, wakker worden: in het land van enen en nullen is de mens nog altijd koning of koningin! Stop met het op de automatische piloot antwoorden en schrijven van zinnen als:
    Betreft: Re:Re:Re:Re digitale transformatie
    Betreft: Informatiebijeenkomst sociale media
    Verwijzend naar ons gesprek d.d. …
    Conform afspraak stuur ik u hier bij de bijlage.
    Hopend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Elke dag kom ik onderwerpregels (subject headers) en e-mailberichten tegen waarbij elke poging tot verbinding, vriendschap, ontmoeting, contact en uitnodiging van mens tot mens NIET wordt benut.

Uitnodigende welkomstwoorden
Alleen dat woord al: onderwerpregel. Denk voordat u op de verzendknop drukt, liever eens aan: wat zijn mijn welkomstwoorden, hoe nodig ik de lezer uit? Het gaat niet om subjecten en objecten, maar om mensen van vlees en bloed die via de digitale snelweg met elkaar contact leggen en in gesprek gaan.
De onderwerpregel en de eerste zinnen hebben een krachtig effect op lezer: gebruik dat in uw voordeel. Voordat u met uw kernboodschap komt: zorg ervoor dat uw lezer al in de juiste stemming komt: welwillend, enthousiast en een en al oor.
‘Conform afspraak stuur ik u hier bij de bijlage.’ Krijg ik dan zin om die bijlage te lezen? Word ik verleid? Maakt zo’n zin me nieuwsgierig of blij? Ga ik met een lekker gevoel aan die vuistdikke bijlage beginnen?
Verwijzend naar ons gesprek d.d. … Bedank ik de ander voor de tijd die hij voor mij heeft genomen? Haal ik een herinnering naar boven van een bijzondere uitspraak die ik heb gehoord tijdens dat gesprek? Doof ik het vuurtje of geef ik de ander een prettig gevoel?
Nog voordat uw lezer bij de kernboodschap is aanbeland, kunt u hem of haar al verleiden en ontvankelijk maken. Dat is voor-overtuigen volgens Cialdini’s Pre-Suasion: timing, priming en aandacht.

Hint, haakje of hartverwarmer
Geef eens een persoonlijke draai aan het Re:Re:Re-repeteerschema. Wat is de nieuwe informatie voor de lezer? Wat heeft u hem of haar te melden? Waarmee kunt u de ander verblijden of verrassen? Waar moet de ontvanger op letten? Er zijn 1001-invalshoeken, als uw bericht maar geen onpersoonlijk automatisme is. Als u maar aandacht geeft aan de mens die uw onderwerpregel en e-mailbericht gaat lezen. Mijn schrijfadvies: geef in de onderwerpregel en eerste zinnen een hint, een haakje of een hartverwarmer. In mijn toegift vindt u een paar juweeltjes.

AIDA kan u helpen
U kunt uw e-mailbericht eenvoudig toetsen met de goeie ouwe AIDA-formule: Attention, Interest, Desire, Action. Heb ik de aandacht van de lezer, gebruik ik een tekstuele magneet? Wek ik interesse op met iets nieuws, behulpzaams of relevants? Welk effect heeft mijn bericht op de ander: verleid ik, maak ik iemand blij of nieuwsgierig? En eindig ik met een duidelijke, sympathieke en uitnodigende call to action, cliffhanger of een concrete vraag waar iemand graag antwoord op wil geven?

Schrijf om het hoekje
Niet de digitalisering maakt communicatie onpersoonlijk. Het zijn en blijven wij mensen die er gebruik van maken. Mijn schrijfadvies is dan ook: schrijf om het hoekje. Kijk voordat u op ‘verzenden’ drukt eerst aandachtig en nieuwsgierig naar de ander die uw e-mailbericht ontvangt. Lees uw welkomstwoorden en uitnodigingszinnen hardop voor. Hoe kom ik over en hoe komt mijn boodschap over bij de ander?
De dichter Leo Vroman verwoordde het mooi:
    “Ik zou wel onder deze bladzijde willen zijn
    en door de letters heen van dit gedicht
    kijken in uw lezende gezicht.”

Verwen, verras en verwelkom uw lezer zo gul, vriendelijk en persoonlijk mogelijk. Kost niets, levert veel op.

Toegift!
Inspiratie nodig? Profiteer van deze creatieve copy: https://blog.hubspot.com/marketing/best-email-subject-lines-list#sm.00000sl09omn4sfjtyx93dk4zushu


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *