0 Comments in Contentmarketing, Copywriting, Storytelling
Hier bidon vullen

Stop selling, start helping.

Mijn glimlach en dank waren groot. Wat een idee om dorstige fietsers te wijzen op de waterkraan: hier bidon vullen. Daar is geen uitroepteken voor nodig. Hoe moeilijk kan de customer journey zijn? Met een blij gevoel (sympathiek) en vers gevulde bidon (relevant) bestelde ik mijn koffie, appeltaart en cola. Volgende keer blijf ik langer en ga ik voor de boerenomelet (conversion).

Deze fietsende tekstschrijver/schrijvende fietser kan er de komende kilometers weer tegenaan. En hij vertelt zijn customer experience door (storysharing). Herstellen en genieten doe je op het terras van Eetcafé De Halve Maan aan de Hazekade bij de Meije. Een apetijtelijke foto op Facebook wordt geliket door al mijn fietsende en zelfs niet-fietsende vrienden en vriendinnen. Spread the picture, spread the word.

Customer experience, customer satisfaction, storytelling, contentmarketing. Veel bedrijven worstelen er nog steeds mee en zijn vooral bezig met zenden (wij) en sales van (onze) producten en diensten. Keer het om, verander het perspectief: hoe, wanneer en waarmee kun je je klanten blij maken, laten glimlachen en waarde toevoegen aan hun leven? Hoe laat je jouw klant tevreden, vol energie en met een gevulde bidon hun tocht voortzetten? Waarbij ze ook nog eens hun enthousiasme en blijdschap (customer experience) delen met hun vrienden op allerlei social media?

Nou hoor ik de criticasters al weer zeggen: leuk zo’n bidonmetafoor Gert. Maar onze business is echt anders hoor. We doen B2B. Of bij onze klanten is het toch veel complexer hoor. Is dat echt zo? Gaat elke business, dienst of service dan niet om mensen? Word wakker en luister, vraag en vernieuw. Stop selling, start helping.

Vanuit die bidon kun je je verder verdiepen in de fietser (service design). Waar hebben jullie behoefte aan Gert? Binnenbandje, sachetje met poeder voor energiedrank, een speciaal rek om racefietsen aan het stuur op te hangen, hogedruk fietspomp, ander fietsmenuutje? Maak de connectie en be agile: blijf meebewegen met de klant. Mooier dan George Bernard Shaw kan ik het niet verwoorden en verbeelden:

The only man I know who behaves sensibly is my tailor: he takes my measurements anew each time he sees me. The rest go on with their old measurements and expect me to fit them.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *