0 Comments in Contentmarketing, Copywriting, Creatief schrijven, tekst, Tekstcoach
Geen woordschuiver, maar lezerontdooier

De nachtvorst heeft een mooi wit laken van rijp over mijn auto gelegd. Met dit winterse kleed is het helaas niet veilig rijden; krabben dus. Als ik de krabber tegen mijn autoruit zet, denk ik aan een vraag die ik (helaas) nog wel eens krijg bij offertes: wat is je woordprijs?
Als tekstschrijver ben ik géén woordschuiver. Uurtje-factuurtje vind ik ook lastig. Want hoe lang ben ik echt bezig met een blog, folder, artikel, webtekst of met kernwaarden die gelezen en gewaardeerd worden door de lezer? Het eindproduct, de tekst, ziet er ogenschijnlijk helder, menselijk en krachtig uit. Net alsof ik het in één keer moeiteloos op papier heb gezet, zonder bloed, zweet, tranen en denkrimpels. Het o zo belangrijke scheppingsproces is onzichtbaar. Ik verdiep me in bedrijf en klant. Analyseer het probleem. Bedenk oplossingsrichtingen. Maak rationele, emotionele en taalkundige keuzes. Check of de boodschap aansluit op bedrijfsstrategie en communicatiedoelstellingen. Pas persuasieve technieken toe. Zorg voor een lekker lezend ritme met aantrekkelijke woorden en wendingen. Schrijf met weerhaakjes, magneetjes, structuuraanduiders. Verwoord alles met de juiste tone of voice. Dit alles is onzichtbaar, maar leidt wel tot een zichtbaar beter resultaat.

Wat is mijn meerwaarde voor u?
Geen woordschuiver dus. Wat kunt u wél van mij als tekstschrijver verwachten? Met welke rollen help ik uw klant of medewerker en daarmee uw business? Ik noem er enkele:

  • Luisteraar: ik vul niet in, maar ga oprecht, open en met inlevingsvermogen op zoek naar de mensen achter product, proces, dienst en functie. En kijk naar informatiebehoefte, voorkennis, vragen en interesses van de lezer.
  • Ontdekker: wat is de vraag achter de vraag? Als een detective speur ik ook naar wat er niet wordt gezegd: in dat verborgen diepzeegebied liggen pareltjes. Ik speel met perspectieven en invalshoeken. Alles om de nieuwsgierigheid van de lezer te prikkelen en de ontdekker in hem of haar wakker te maken. Dan heb je verbinding en nabijheid.
  • Doorvrager: ik kom graag tot de kern en dus niet alleen wie, wat, waar, hoe, maar vooral waarom, waarom en waarom?
  • Verhelderaar: ik verwoord complexe materie helder, begrijpelijk en aantrekkelijk. Dit is geen gave, maar hard werken. Inlezen. Experts bevragen. En een goede helpende tekststructuur neerzetten, zodat de lezer niet verdwaalt.
  • Adviseur: tekst is geen doel, maar slechts een van de middelen waarmee bedrijven en organisaties ‘iets’ willen bereiken. Wat? Hoe? Waarom? Hoe past mijn tekst in de contentstrategie? Hoe kun je de tekst aanpassen voor andere media en doelgroepen? One size and one content fits all, werkt niet.

Vijf extra pluspunten
En dat is nog niet alles. Vanwege de leesbaarheid en kans van slagen dat u verder leest, heb ik de eerste opsomming beperkt tot vijf bullets. Hier de volgende vijf:

  • Conceptontwikkelaar: ik denk niet in middelen, maar in doelen: wat wil je waarom bereiken? Wat is je visuele en tekstuele concept om iemand te raken?
  • Versterker: versterkt deze tekst het merk, sluit het aan op de kernwaarden, past het binnen communicatiemix? Ik beschik ook over een krachtig netwerk met altijd wel de juiste man of vrouw die u verder helpt met marketing, communicatie, fotografie en vormgeving. Samen versterken wij uw business.
  • Verleider: subtiel gebruik ik psychologische inzichten zoals pre-suasion (voorverleiden, voorspel) en persuasion (beïnvloeden, overtuigen en verleiden). Onbekend terrein voor u? Schatgraaf eens in de boeken van Robert Cialdini. Er gaat een wereld voor u open. Check: http://www.robertcialdinibf.com
  • Onheilsprofeet: ik zeg eerlijk als ik ergens niet in geloof en blijf onvermoeibaar strijden tegen zenden, eenrichtingsverkeer, productgerichtheid en gebakken lucht.
  • Opschoner: ik wied met veel plezier jargon en lege nietszeggend woorden uit uw teksten. Wat merkt de klant van grote bedrijfswoorden als betrokkenheid, innovatie, passie en klantgerichtheid? Die maak ik graag concreet, relevant en menselijk. Niet met mooischrijverij, maar met een authentieke en persoonlijke verhalen en ervaringen trek ik mensen over de streep.

Lezerontdooier
Om bij de winterse metafoor te blijven: uiteindelijk wil ik met tekst, met woorden uw lezer ontdooien. Hem en haar met een goed gevoel meenemen in uw verhaal. Verleiden tot een glimlach of een bevestigend knikje. Voor herkenning en relevantie zorgen. Een oplossing voor een echt bestaand probleem bieden. Schrijven is in gesprek gaan en verbinden. Een ontdooide lezer waardeert en begrijpt uw boodschap eerder en zal uw verhaal, zijn ervaring delen met andere mensen. En om dit te bereiken met tekst, heb je geen woordschuiver nodig, maar een tekstschrijver met toegevoegde waarde: een lezerontdooier.

P.S. Wat is je woordprijs Gert? Check @procopywriters:





Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *