mei 7, 2018 0 Comments in Geen categorie
Forza forens

Windkracht 5 tot 6. Ka…nonnen. Alsof de fietsgoden ermee spelen. Heb net mijn Stromer ST1 ingeleverd na een kleine week testen. En ja hoor, windkracht 5 tot 6 en dat komt extra hard aan zonder die kick inside in mijn achterwiel. Of ik als race-mtb-vakantiefietser en triathlontrainer een e-bike wilde testen. Tuurlijk, #coachgert houdt wel van fietsinnovaties en na mijn eerste blik op de witte Stromer was de fietsdate een feit.

Speedy Gonzales
Ik heb de Stromer vooral gebruikt om naar klanten te fietsen: werkverkeer. Als zzp’er werk ik voor het UMC Utrecht. Dankzij de e-bike kwam ik altijd te vroeg op mijn afspraken. Helemaal Zen dus. Als bonus glimlachte ik onderweg voortdurend: wat een genot om al die fietsers in te halen. Soepel slalomde ik tussen de honderden fietsers naar de Uithof. En ik voelde me Speedy Gonzales als het licht op groen sprong: de acceleratie is fenomenaal.
Grote voordeel is dat die extra snelheid niet gepaard gaat met meer zweet en natte oksels. Fris, vrolijk, welriekend en op tijd bij de klant, wie wil dat nou niet? Draag dan wel altijd een helm (doen!) en een sportbril, want alleen al door de rijwind heb je vrij snel betraande ogen. En een loopneus trouwens.

Safe and sound?
De media schrijven veel zin en onzin over de veiligheid van e-bikes (vooral: bestuurders). Deels gemekker in een geitenstal vind ik. Elk fietspad is in principe onveilig door het gedrag van mensen op racefietsen, hybrides, mtb’s, stadsfietsen, barrels, skates, boards, scootmobiels en e-bikes. Bijna niemand houdt zich aan de regels. Bellen, appen, internetten, vijf op een rij is veel leuker. Achteromkijken, hand uitsteken, voorsorteren, stoppen voor rood? No way. En andere weggebruikers kunnen heel moeilijk de snelheid van een e-bike inschatten. Als e-biker moet jij dus anticiperen.

Strak en comfy
Natuurlijk heb ik ook de wegligging getest. Strakke, comfy bike! In scherpe bochten is het wel goed opletten met bijtrappen, lachen. Als ultieme test heb ik de slingerende fietsbrug over de A27 van De Uithof naar De Bilt gefietst. Op snelheid. De zware fiets is wendbaar genoeg, alleen als je met hoge snelheid schuin wil liggen, moeten de banden kei- en keihard zijn opgepompt. Zo niet, dan ga je geheid op je plaat door het zware gewicht van het achterwiel.

Euroknaller?
Hoe duurzaam is de fiets? Goede vraag. Frame en remmen zijn top. Ik maak me alleen zorgen over de kwaliteit van de groep op mijn testfiets. In de praktijk staat de cassette achter meestal op de kleinste tandjes en die zullen snel slijten. De velg en spaken van het achterwiel krijgen veel te verduren. Robuust en duurzaam genoeg? De motor remt soms af: als een jojo ging ik dan stotterend over de klinkers. De batterijduur: tja, blijft magertjes met een actieradius van ongeveer 50 km. En let op: je brede voorband past niet in elk fietsenrek.
Gelukkig heb ik geen lekke band gehad. Dat lijkt me een crime met het gewicht van de fiets. Net zoals de fiets even achter in de auto leggen voor een tochtje elders. Wel sprong mijn ketting eraf toen ik met 35 km per uur over een verkeersheuvel denderde. Dirty hands.
Mijn testbike had geen bel. Ongehoord. Wellicht moet er iets speciaals tussen fietsbel, toeter en claxon komen. De e-horn met een uniek geluid, zodat fietsers en wandelaars al weten dat er een e-bike aankomt.

Forza forens
Deze fiets is een uitkomst voor forenzen lijkt me. Lever ‘m met fietstassen voor laptop, met regenkleding en dergelijke. Met een oplader voor de iPhone onderweg. Met bedrijfslogo. Voor bedrijvenparken, zoals het Utrecht Science Park, is de e-bike een duurzaam en gezond alternatief voor de auto. Daar hoort dan wel een goede, fiets-fietsersvriendelijke infrastructuur bij: fietspaden, stallingen, P&R-transferia op 20-25 km van de werkplek, service en onderhoud, enzovoorts. Als extra wat leuke e-bike routes, lunchadresjes, alternatieve vergaderruimtes op e-bike afstand….
Genoeg ideeën om met de e-bike parkeer-, uitstoot- en mobiliteitsproblemen aan te pakken. Woon-werkverkeer tot pakweg 25 km wordt bijzonder aangenaam op de Stromer. Geen last van tegenwind, wel een heerlijke gezonde happy smile.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *