okt 24, 2016 0 Comments in Copywriting, Creatief schrijven, Storytelling, Tekstcoach
Foppe’s lessen voor tekstdribbelaars

De vijf F’s van Foppe, ook voor tekstdribbelaars

Als triathloncoach bezoek ik regelmatig studiedagen. Zo was ik in Friesland bij Foppe de Haan. In een ver verleden had ik hem geïnterviewd voor een magazine van ANOZ Verzekeringen. Het ging toen over teamwork. Het thema van deze dag was: beter presteren. Foppe begon zijn presentatie met excuses: “Ik heb geen powerpoint of wat dan ook. Mijn neefje heeft wat mooie plaatjes bij elkaar gezocht en ik vertel wat van mijn ervaringen.” Zijn verhaal had ook weinig nodig. Goede les voor presentaties: sterke visuals en een pakkend verhaal; meer heb je niet nodig.

Voeten, buik, hart en hoofd
Recht uit zijn hart en in gewone mensentaal vertelde Foppe over enkele lessen die hij had geleerd als coach. Met ontroering sprak hij over een voetbaltalent in Zuid-Afrika. Een technisch begaafde speler die alles kon met zijn voeten. Foppe had een tekening voor hem gemaakt van een voetballer met de bal aan zijn voeten. Zijn boodschap aan de jongen: bij een goede voetballer horen naast voeten ook buik, hart en hoofd. Naast techniek, zijn onder meer gevoel, inzicht, samenspel en timing belangrijk. Maanden later bezocht Foppe het gezin van de jongen. In het schamele hutje zag Foppe zijn tekening aan de muur hangen. Beeld en verhaal hadden de jongen geraakt en hij was in no time een completere voetballer én een ander mens geworden. De tranen kwamen bij Foppe en de zaal was muisstil. De ontroering kwam binnen.

Ik noteerde daarna nog zinnen die zo te gebruiken zijn in het bedrijfsleven:

  • “Mensen zijn een ladenkastje, bij iedereen moet je het juiste laatje opentrekken.”
  • “Een goede coach heeft gevoel voor de mens: het programma is nooit leidend.”
  • “Je moet de dingen elke dag goed doen: besteed aandacht aan het proces, niet aan het eindresultaat.”
  • “Formuleer je doelen goed. Niet: ik wil beter worden. Altijd: waarin?”
  • “De meest belangrijke vraag is: waarom doe je wat je doet?”

Vijf F’s van Foppe
De presentatie eindigde met de vijf F’s van Foppe:

  • Feeling: goed gevoel, aanpassen, jezelf positief, vriendelijk en opgewekt opstellen. En ook: respect, waardering, kritisch zijn, elkaar accepteren, ook in het anderszijn.
  • Functie: iedereen heeft zijn functie in het team.
  • Future: toekomstgericht denken. Hoe beter worden, waarin ontwikkelen? Vooruitdenken als team en als coach.
  • Feedback: voor de training en na de training. Wat wilden we bereiken? Hoe ging het? Wat ging goed en wat fout?
  • Fun: zonder plezier geen voetbal.

De vijf F’s voor tekstschrijvers
De vijf F’s zijn zo over te nemen voor het schrijven én analyseren van teksten:

  • Feeling: kruip in de huid van je lezer. Welke taal? Hoe bereiken? Hoe verrassen? Zit er gevoel in je tekst?
  • Functie: hou het doel van je tekst voor ogen. Wat wil je bereiken bij wie?
  • Future: purpose marketing. Wat voeg je toe aan waarde aan het leven van de ander? Hoe verrijk je zijn of haar leven?
  • Feedback: sta open voor de reacties van collega’s, meelezers en klant.
  • Fun: in elke tekst staan zinnen met plezier. Laat de lezer glimlachen. Zorg voor een verrassende vondst, een weerhaakje, een magneet, een sterke wending, een mooi ritme. Dat is de kunst van het tekstdribbelen!

Schoonheid met een doel: de mens
De tekening van de voetballer in Zuid-Afrika blijft hangen. De les is duidelijk: teksten tikken kunnen we allemaal, maar schrijven doe je met hoofd, hart, buik en benen. Met verstand, emotie, bezieling en grondcontact. Schrijven is het mooie samenspel tussen lezer, opdrachtgever en schrijver. Dribbelen op een klein speelveld soms, maar altijd schoonheid met een doel: uiteindelijk willen we communiceren met een mens. Zoals een emotionele Foppe ook al zegt: voor de mensen, daar doen we het voor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *