feb 20, 2018 0 Comments in Copywriting, Creatief schrijven, Interviewen, Schrijfadvies
De kracht van een wit vel

29 jaar tekstschrijver. Voorzichtige schatting: drie interviews per week. Soms twee of drie mensen tegelijk. 45 weken per jaar actief. Dat zijn toch meer dan 5000 mensen die ik inmiddels heb mogen spreken. Bijna alle inwoners van Renswoude.
Natuurlijk heb ik mijn vragenlijst voor mijn neus. Heb ik een briefing van de opdrachtgever. Ben ik goed voorbereid. En toch benader ik elk mens waarmee ik in gesprek ga als een wit vel. Als een lege bladzijde die ik mag vullen met hun gedachten en emoties. Als het onbeschrevene.

Daar moest ik aan denken toen ik liep te struinen door de mooie ruimte van de Openbare Bibliotheek Amsterdam en dit gedicht van K. Schippers zag hangen. Een half uurtje voor mijn afspraak was ik al aanwezig voor een verkenning. Dat doe ik vaker. Ik kijk graag om me heen. Als een kind in de snoepwinkel, als een detective naar aanwijzingen. In die extra tijd kan ik observeren en ontdekken. Soms spreek ik een bezoeker, een klant, een conciërge of een medewerker. Deze mensen kunnen mijn lege bladzijdes vullen met quotes, perspectieven of invalshoeken. Je weet maar nooit wat en wie je tegenkomt.

Dat witte vel. Voor mij staat het symbool voor een open houding naar de ander. Luisteren en vragen zonder oordeel, zonder in te vullen. Dat is lastig in onze snelle copy-paste-cultuur. Toch wil ik elke keer weer in alle rust op zoek gaan naar de mens die voor me zit. Wat doe je? Met wie? Waar word je blij van? Waar loop je tegenaan? Hoe help jij je collega of de klant?

Kun je als bedrijf of organisatie je aannames en oordelen over je medewerkers, over je klanten echt loslaten en als een wit vel met de ander in gesprek gaan?
Als je open, oprecht en nieuwsgierig je vragen stelt, kun je de mens en zijn omgeving zichtbaar maken. Dan wordt de content vanzelf menselijk, authentiek en relevant. Dat is nodig, o zo nodig. Want zoals Doctor Who het tussen mijn oren heeft geknoopt:

We‘re all stories, in the end. Just make it a good one, eh.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *